Els mecanismes a través dels quals els museus reben obres per a les seves col·leccions són diversos. A la col·lecció del Morera el passat 2022 s’hi van sumar obres de diferents tipologies a través, principalment, de dos mitjans.
Un d’ells, ha estat la cessió per part de la Col·lecció Nacional d’Art de Catalunya, gestionada per la Generalitat de Catalunya la qual, uns dies enrere presentava les darreres adquisicions a les sales de l’actual museu, a l’edifici Casino de Lleida. En matèria pictòrica, gràcies a aquest mecanisme públic, el museu ha adquirit enguany l’obra de Jordi Jové (Seròs, 1961), Ok Corral II (1989). Una obra que es complementa amb una altra peça de la mateixa sèrie, Ok Corral (1988), la qual també ha ingressat al fons del museu gràcies a l’altre mecanisme emprat per adquirir obres: la donació del mateix artista.
En aquest segon cas és la voluntat del creador, o representant d’aquest, i l’acord amb la institució la que estableix l’ingrés al fons, sense cap relació econòmica. L’artista dona la seva obra a una institució concreta qui s’encarrega de la seva custòdia, preservació, conservació i difusió.
Aquest 2022 un altre artista qui també ha apostat per la donació directa d’obra ha estat Albert Bayona (Lleida, 1954). L’artista ha volgut ampliar el fons del Morera amb dues obres de la sèrie A sangre fría realitzades l’any 1989: Cuba i Lunes de pascua. Una donació que amplia el nombre d’obres que el museu custòdia de l’artista, on sobretot trobem obres audiovisuals, lligades a les seves produccions més recents.
Jordi Jové i Albert Bayona són companys de generació artística. Tots dos pertanyen al grup de pintors vinculats a l’Escola Municipal de Belles Arts de Lleida que, a les acaballes dels anys 80, es va convertir en un importantíssim focus d’activitat cultural i artística.
Les obres que han ingressat enguany al Museu són molt representatives d’aquesta època, vinculada a aquesta nova generació de pintors dels anys 80 i 90 a Lleida i Catalunya. Es tracta de quatre obres que es van exposar conjuntament a la mostra A sangre fría, organitzada l’any 1989 per la Galeria Sebastià Petit de Lleida. Una exposició que recollia, precisament, aquest vincle entre tots dos autors i la seva importància en els nous espais culturals i expositius que emergien a la ciutat. Jové i Bayona van mostrar el seu cantó més lúdic i irònic, amb referències constants al cinema i la iconografia pròpia de Hollywood.