El MORERA inaugura “Palmira Puig: Perspectives revelades”

16 OCTUBRE, 2025

El MORERA inaugura “Palmira Puig: Perspectives revelades”, una exposició que recupera la figura d’una de les grans fotògrafes catalanes del segle XX Recull una àmplia selecció de fotografies, documents i materials inèdits procedents de col·leccions públiques i privades Es podrà veure fins al 25 de gener de 2026

El MORERA. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida obre una nova etapa expositiva amb la mostra Palmira Puig: Perspectives revelades, una gran retrospectiva dedicada a Palmira Puig Ximénez (Tàrrega, 1912 – Barcelona, 1979), una de les fotògrafes catalanes més destacades de la seva generació i figura essencial per entendre la modernitat fotogràfica al Brasil de mitjan segle XX.

L’exposició, comissariada per Jesús Navarro i Rocío Santa Cruz , amb la col·laboració de Toni Ricart, propietari de l’arxiu Marcel Giró – Palmira Puig, reuneix una àmplia selecció de fotografies, documents i materials inèdits procedents de col·leccions públiques i privades. La mostra ofereix una mirada completa a la trajectòria d’una creadora que, tot i haver estat durant dècades eclipsada per la figura del seu company i també fotògraf Marcel Giró, emergeix avui com una veu pròpia, singular i imprescindible.

“Començar aquesta nova etapa del MORERA amb Palmira Puig és una declaració d’intencions: volem reivindicar la mirada femenina en la història de la modernitat i donar visibilitat a aquells creadors i creadores que van desenvolupar la seva obra des de la perifèria o l’exili”, ha destacat Jesús Navarro, director del Museu i co-comissari de la mostra.

“Amb aquesta exposició, volem fer justícia a la fotografia i a la Palmira Puig, que, com moltes dones, van quedar a l’ombra dels seus marits”, ha dit la regidora de Cultura, Pilar Bosch, durant la presentació de l’exposició.

 

Una pionera de la modernitat fotogràfica

Nascuda a Tàrrega el 1912, Palmira Puig va créixer en el si d’una família culta i progressista, compromesa amb els ideals republicans. Durant la Segona República va participar activament en la vida pública i en la defensa dels drets socials i de la dona, i va col·laborar amb la Generalitat de Catalunya durant la Guerra Civil. El 1942 es va casar per poders amb Marcel Giró, i poc després va emprendre un llarg viatge cap a Amèrica del Sud per reunir-s’hi.

Després d’uns anys a Colòmbia, la parella s’instal·là a São Paulo (Brasil), on Palmira Puig va trobar un escenari efervescent de modernitat artística i cultural. Allà va començar a treballar com a fotògrafa i va ser una de les poques dones acceptades al Foto Cine Clube Bandeirante, una associació fonamental per al desenvolupament de la fotografia moderna brasilera i nucli del moviment conegut com a Escola Paulista.

És en aquest context que la Palmira va explorar una mirada pròpia que, tot i que compartia la fascinació per la geometria, l’abstracció i la modernitat, es distingia per una atenció especial a la quotidianitat i a la dimensió humana dels espais urbans. A diferència de la fotografia moderna dels paulistes, centrada en composicions geomètriques, contrastos de llum i ombra i una mirada que transformava les coses quotidianes en extraordinàries, l’obra de Puig s’inclinava cap a un registre íntim i social que ampliava les possibilitats expressives de la fotografia moderna.

En aquest sentit, podem dir que l’enfocament social d’aquestes imatges s’afirma com a contrapunt crític a l’Escola Paulista. Les seves fotografies revelen les contradiccions del procés de modernització en un país amb un passat colonial i esclavista, on les promeses de desenvolupament s’adreçaven a les elits que vivien als grans centres urbans del sud-est.

La sensibilitat de Puig no és un complement menor, sinó un component indispensable per entendre la pluralitat del projecte modern al Brasil. La seva mirada revela com la modernitat fotogràfica no va ser un bloc homogeni, sinó un camp de tensions i veus diverses que la historiografia ha tendit a simplificar

La seva obra, plena de sensibilitat i audàcia formal, combina la mirada geomètrica i abstracta pròpia de la modernitat amb un profund interès per la dimensió humana i social. Les seves imatges de mercats, retrats populars i natures mortes capturen la llum i la quotidianitat amb una poètica íntima i moderna alhora.

Un recorregut vital i artístic

Palmira Puig: Perspectives revelades s’estructura en sis àmbits temàtics que segueixen la seva trajectòria personal i creativa:

Palmira republicana, que mostra els orígens familiars i la formació d’una dona vinculada als ideals de progrés, cultura i llibertat.

El viatge a l’exili, amb documents i imatges que testimonien el desplaçament forçat i el nou començament a Amèrica.

La fotografia moderna brasilera, que contextualitza la seva participació en el moviment modernista a través d’obres del Foto Cine Clube Bandeirante

Palmira Puig i Marcel Giró. Un tàndem creatiu, dedicat a la complicitat personal i artística de la parella i al diàleg visual que van mantenir al llarg de la seva vida. El viatge a Eivissa, amb imatges inèdites d’un retorn emotiu a la Mediterrània després d’anys d’exili.

L’obra de Palmira Puig, que reuneix la seva producció més madura i la seva contribució a la fotografia publicitària i artística del Brasil.

L’Estudio Giró. La col·laboració amb Marcel Giró, s’estendria a l’àmbit professional quan el 1953 inauguren l’Estúdio Giró, el qual esdevindria un dels estudis de fotografia publicitària més importants del Brasil, i que es va mantenir en actiu fins al 1978

La mostra presenta més d’un centenar d’obres, moltes de les quals s’exhibeixen per primera vegada a Espanya, així com material documental que ajuda a contextualitzar la seva trajectòria professional i personal.

Un reconeixement internacional

L’obra de Palmira Puig forma part de col·leccions de gran prestigi internacional, com les del Museu de Arte de São Paulo (MASP), el Museum of Modern Art (MoMA) de Nova York, la Tate Gallery de Londres, la Bibliothèque Nationale de France, el Centre Pompidou de París, el MNAC i el mateix MORERA. El 2021, el MoMA va incloure les seves fotografies a l’exposició Fotoclubismo: Brazilian Modernist Photography, 1946–1964, que va situar definitivament el seu nom en el panorama internacional de la fotografia moderna.

Aquesta exposició vol contribuir a consolidar el reconeixement d’una autora que va saber integrar sensibilitat i modernitat, intimitat i mirada crítica.

“Palmira Puig representa la capacitat de les dones artistes d’obrir espais propis en contextos adversos. El seu treball connecta l’experiència personal amb la història de la modernitat i ens recorda que la mirada femenina també ha estat fundacional”, assenyala Rocío Santa Cruz, co-comissària de la mostra.