Un model d’IA entrenat amb 24.000 il·lustracions científiques d’organismes relacionats amb el planeta Mart, ja sigui des de l’exploració espacial (com fongs i algues) com des de la cultura popular. El resultat és una mena d’imaginació especulativa sobre la confusió de les espècies i la fascinació per altres universos no humans.
Admirar les il·lustracions dels naturalistes decimonònics, recórrer a la fotografia amplificada d’un àcar, sospitar del temor que ens provoquen les criatures tentaculars i totes les fòbies que acumulem en relació amb els rèptils. Tornar-nos a interessar per les revelacions del regne vegetal, amb morfologies, rizomes i mutacions desconcertants. El regne que ens precedeix diversos mil·lennis i en els tresors del qual xifrem el nostre futur com a terrícoles, però també la nostra possible o impossible vida a Mart. Segons com es pensi, des d’on i amb quins paràmetres, tot pot semblar alienígena, és a dir, proveït d’una legitimitat ontològica i gnoseològica que posa en dificultats serioses els nostres antropocentrisme i antropomorfisme irredempts. Imaginem a més que aquesta prodigiosa diversitat és processada per una intel·ligència artificial sobre la qual no tenim tot el control.
Obra produïda pel CCCB i Estampa en el marc de l’exposició Mart. El mirall vermell comissariada per Juan Insúa.
Un model d’IA entrenat amb 24.000 il·lustracions científiques d’organismes relacionats amb el planeta Mart, ja sigui des de l’exploració espacial (com fongs i algues) com des de la cultura popular. El resultat és una mena d’imaginació especulativa sobre la confusió de les espècies i la fascinació per altres universos no humans.
Admirar les il·lustracions dels naturalistes decimonònics, recórrer a la fotografia amplificada d’un àcar, sospitar del temor que ens provoquen les criatures tentaculars i totes les fòbies que acumulem en relació amb els rèptils. Tornar-nos a interessar per les revelacions del regne vegetal, amb morfologies, rizomes i mutacions desconcertants. El regne que ens precedeix diversos mil·lennis i en els tresors del qual xifrem el nostre futur com a terrícoles, però també la nostra possible o impossible vida a Mart. Segons com es pensi, des d’on i amb quins paràmetres, tot pot semblar alienígena, és a dir, proveït d’una legitimitat ontològica i gnoseològica que posa en dificultats serioses els nostres antropocentrisme i antropomorfisme irredempts. Imaginem a més que aquesta prodigiosa diversitat és processada per una intel·ligència artificial sobre la qual no tenim tot el control.
Obra produïda pel CCCB i Estampa en el marc de l’exposició Mart. El mirall vermell comissariada per Juan Insúa.