Viola Gamón, Manuel

pintor

BIO

GRAFO

Portada del llibre de Javier Lacruz Navas. "Manuel Viola. Entre la luz y la tiniebla". Zaragoza: Ed. Cierzo, 2014.
Naixement
1916
Defunció
1987
Professió
pintor
Lloc de naixement
Saragossa
Lloc de defunció
San Lorenzo de El Escorial
Biografia
Pintor i poeta establert a Lleida des de l’any 1923, ciutat natal del seu pare, on realitzarà les primeres incursions en el món artístic. Íntim amic de Antoni G. Lamolla i Leandre Cristòfol —amb qui mantindrà una llarga relació durant tota la seva vida— forma part del grups d’artistes vinculats a la revista "Art" amb una filosofia molt propera al surrealisme. L’any 1934 es trasllada a Barcelona, ciutat on entra en contacte amb el grup ADLAN i signa —el 1936, juntament amb Magí Cassanyes— el Manifest Logicofobista, en una exposició on també hi participaran Lamolla i Cristòfol. De nou la Guerra Civil, però, s’encarregarà de tallar de soca-rel tota aquesta trajectòria. Viola pren part activa en el conflicte des de les files del POUM i l’any 1939, com Lamolla i Crous, ha d’abandonar Catalunya per exiliar-se a França. L'any 1940 s’instal·là a París, participant dels cercles artístics moderns i col·laborant amb les publicacions clandestines del grup surrealista de “La Main à Plume”. El 1944 realitzà les seves primeres pintures i començà a participar, amb el pseudònim de Manuel, en diferents exposicions col·lectives, destacant la dels “Espagnol de l’École de París”. L'any 1949 aconsegueix tornà a Espanya i s'instal·la a Torremolinos, des d’on reprendrà una tasca artística més centrada en la pintura. El 1958 entrà a formar part del grup artístic “El Paso”, amb una obra clarament inserida dins dels paràmetres de l’expressionisme abstracte, tot combinant la força del gest pictòric amb un fort contrast de llum i ombres que ens remeten a la tradició pictòrica espanyola. Jesús Navarro
Llegir més

Autors Relacionats (3)

Bibliografia

  • NAVARRO, J., [coord.] Els tresors dels museus de Lleida. Lleida: Diari Segre, 2006. PEREZ LIZANO, M.; RODON, F.; SANTOS TORROELLA, R. El collage surrealista en España. Teruel: Museo Provincial de Teruel, 1989. 84-87183-06-9
  • BRIHUEGA, J. [et al.]. Huellas dalinianas. Madrid: Sociedad Estatal de Commemoraciones Culturales, S.A., 2004. 84-95486-94-6
  • ALVAREZ ENJUTO, J M. Viola. Madrid: Fernan Gómez, 1987.
  • TOUSSAINT, L. El Paso y el arte abstracto en España. Madrid: Cátedra, 1983.
  • BONET, J. M. Grupo El Paso. Vigo: Caixavigo
  • Concello de Ourense, 1997.
  • CAMPOY, A. Manuel Viola. Bilbao. Bilbao: Galeria Arteta, 1973.
  • COLL, I. [et al.]. Surrealisme a Catalunya 1924-1936. Barcelona: Edicions Polígrafa, 1988. 84-343-0539-9
  • CORREDOR-MATHEOS, J. [et al.]. Manuel Viola. Madrid: Ediciones Rayuela, 1987. (Cuadernos Guadalimar
  • 31) 84-85253-30-2 BONET, J. M.; GARCIA, J. M.; GUIGON, E. Viola poètic. Lleida: Museu d'Art Jaume Morera, 1997. 84-922103-2-X
  • GARCIA, J. M NADAL, J. M. Viola. Lleida: Ajuntament de Balaguer
  • Ajuntament de Lleida
  • Cercle de Belles Arts
  • Fundación Caja de Barcelona
  • Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura, 1987.
  • GUIGON, E., ed. Manuel Viola. Escritos surrealistas (1933-1944). Teruel: Museo de Teruel, 1996. (La Edad de Oro) 84-87183-37-9
  • GIMÉNEZ NAVARRO, C.. Manuel Viola. Antológica. Zaragoza: Diputación de Zaragoza, 1989.
  • BONET, J. M. GUIGON, E. Viola esencial. Vigo: Caixavigo, 1994.
  • ICHÉ, L.. Viola "Íntimo". Segovia: Obra Social y Cultural de Caja Segovia, 1999. 84-89711-29-1
  • GIMÉNEZ NAVARRO, C. "Manuel Viola y el informalismo en España". Artigrama (1993), núm. 10, p. 613-618.
  • OLIVER, C. "Manuel Viola. Llum i tenebres". Bonart. Aragó 2008 (setembre 2007), núm. 95, p. 30-32.
  • "Exposició-homenatge a Manuel Viola, al MEAC". Diari d'art (4rt trimestre 1988), núm. 7, p. 5.
  • NADAL GAYA, J.M. Diccionari de pintors, escultors, gravadors i dibuixants. L'art a la Lleida del segle XX. Lleida: Pagès Editors, 2003. 84-7935-998-6, Mention page color, # 328-330, Illustration. 328-330
  • LACRUZ NAVAS, J. Manuel Viola. Zaragoza: Editorial Cierzo, 2014. 978-84-616-7996-6