Paisaje de Holanda

7
|
Haes, Carlos de
|
c. 1884
Tipus d'obra
pintura sobre tela
Material i tècnica
Oli sobre tela adherida a un cartró
Mida
28,5 x 39,7 cm tela
Forma d'ingrés
Donació de Luis Bea, 1928
Descripció
Carlos de Haes, pintor d'origen belga, va ser l'impulsor i mestre del paisatgisme espanyol que adoptà com a propi el llenguatge realista durant la segona meitat del segle XIX. Tot i això, la seva obra més coneguda, aquelles grans composicions que presentava als certàmens oficials, estava condicionada per certes formules acadèmiques, en un intent de conciliar les novetats artístiques amb els gustos oficials. Contràriament, al costat d’aquestes grans pintures, Haes conservà la majoria dels estudis a l’oli que pintava durant les seves sortides al camp, sol o acompanyat dels seus deixebles, que constitueixen un testimoni fonamental del mètode innovador —la pintura a l’aire lliure— a través del qual introduí a Espanya els postulats estètics i tècnics del realisme. Aquests estudis eren apunts presos directament del natural, sense preparació ni esbossos, fets en una o dues sessions de només dos o tres hores, realitzats en teles, cartrons o papers de grandària petita, normalment del mateix format que el seu maletí de fusta, que li servia alhora de cavallet portàtil, on els fixava amb puntes, les empremtes de les quals encara es poden observar en les vores de molts d’ells. Un cop a l’estudi, el mateix Haes procedia al muntatge dels seus estudis més fràgils en suports de major rigidesa i consistència, conservant-se així fins avui la major part. Alguns d’aquests treballs li servirien d’estudis preparatoris a partir dels quals més tard havia de construir les seves grans composicions, o bé com a repertori d’elements susceptibles d’esser integrats en aquestes grans obres. Però, en tot cas, la seva major part van ser considerats com a obres definitives, encara que mai els exposes públicament. És en aquests petits estudis on s’expressa l'autentica visió que Haes tenia de la natura, amb aquella visió positivista pròpia dels naturalistes decimonònics, que descrivien científicament el paisatge i demostraven un viu interès per copsar els seus diferents estats atmosfèrics i lumínics. Conscient d'això, el propi artista reconeixia la major consideració i estimació que li mereixien aquests estudis, que reflectien una major espontaneïtat front el paisatge, sense afectacions ni manipulacions de cap mena, lluny de la minuciositat i grandiositat de les grans composicions. Aquest estudi exemplifica l’especial influència que van tenir els orígens de Carlos de Haes en la seva pintura, tant des d’un punt de vista tècnic com temàtic, i, per extensió, en bona part dels seus deixebles. La seva influència fou tal que gran part dels paisatgistes espanyols no només imitaren la seva manera de pintar sinó també la localització dels seus temes. En aquest sentit cal dir que de les nombroses excursions que Haes efectua en companyia dels seus deixebles, autèntiques campanyes pictòriques que posaven en íntima comunió home i natura, destaquen les realitzades pel nord d’Europa, especialment a Bretanya, les costes del nord de França i els paratges holandesos, el paisatge dels quals li proporcionaren els efectes atmosfèrics de la seva predilecció, especialment els cels grisosos i plens de núvols. Tot i que en la pintura de Haes, el paisatge és un paisatge pur, sense afegits arquitectònics ni humans, en aquest cas centra la composició la figura d’un típic molí holandès que realment esdevé una simple anècdota cedint el protagonisme a la natura i els seus estats canviants, que desperten sensacions i sentiments. Jesús Navarro
Llegir més

L'artista (1)

Bibliografia

  • CID PRIEGO, C. Aportaciones para una monografía del pintor Carlos de Haes. Lleida: Institut d'Estudis Ilerdencs, 1956. , 90, cat. 63, Làm. IX PENA LÓPEZ, M. C. El paisaje español del siglo XIX. Del naturalismo al Impresionismo. Madrid: Universidad Complutense, 1982. , cat. 153
  • RUBIO, J. VEGA, J. Carlos de Haes. Un maestro de paisaje del siglo XIX. Zaragoza: Obra Cultural Ibercaja, 1996. 84-88793-87-1, 36, cat. 2 (pintura), 36
  • GUTIÉRREZ, A. NAVARRO, J. Carlos de Haes (1826-1898) al Museu d'Art Jaume Morera. Lleida: Museu d'Art Jaume Morera, 2006. 84-89781-75-3, 61, 61
  • NAVARRO, J., [coord.] Els tresors dels museus de Lleida. Lleida: Diari Segre, 2006., 138, 138