Camino de Getafe (Madrid)

58
|
Haes, Carlos de
|
c. 1872
Tipus d'obra
pintura sobre paper
Material i tècnica
oli sobre paper adherit a cartró
Mida
26 x 37,3 cm paper
Forma d'ingrés
Donació de Jaume Morera, 1924
Descripció
Haes va ser el primer artista espanyol que pintà directament del natural, tot propugnant una visió lliure i sense prejudicis de la natura, la base de la qual descansava en el reforçament de l’observació directa del paisatge. Aquest innovador mètode aleshores el va transmetre als seu nombrosos deixebles en les seves classes de l’Escola de Sant Fernando, amb puntuals sortides al camp en les quals aquestos l’exercitaven, alhora que s’endinsaven en l’ideari realista del mestre. Els estudis que se’n derivaven no corresponien a temes grandiosos o espectaculars, ans el contrari, es tractaven de temes relativament intranscendents, en el quals el tema passava a tenir una importància menor i el que realment importava era deixar constància plàstica de la seva observació directa, lliure de contaminacions idealistes o imaginatives. Aquesta pràctica no va restar únicament circumscrita a l’àmbit docent, sinó que formava part indissoluble de la tasca creativa del pintor de paisatges, que trobava en les campanyes pictòriques que realitzava en diferents indrets geogràfics el context idoni per al seu desenvolupament. De fet, Haes, sol o acompanyat d’alguns dels seus deixebles, efectuà campanyes per tota la geografia espanyola. Les rodalies de Madrid, constitueixen un tema recurrent en la seva obra. No pintarà en els seus estudis els llocs més sorprenents i pintorescos, sinó aquells altres racons més apropiats per a la seva visió del paisatge, especialment preocupat per copsar els fenòmens geològics i atmosfèrics. Un clar exemple el trobem el l’estudi d’aquest racó de camí, on es sintetitzen moltes de les novetats aportades per la seva pintura. D’una banda, resta palès la intranscendència del tema escollit, un camí que voreja un petit turó rocós —que assoleix el protagonisme de l’estudi— i que desemboca en la llunyania en un petit poble esbossat amb unes poques pinzellades. Un paratge representat amb una paleta cromàtica més alegre i brillant, lluny de la foscor i neguit dels seus paisatges europeus, i amb un enquadrament no aliè a una certa influència dels recursos compositius proporcionats per la fotografia. Jesús Navarro
Llegir més

L'artista (1)

Bibliografia

  • CID PRIEGO, C. Aportaciones para una monografía del pintor Carlos de Haes. Lleida: Institut d'Estudis Ilerdencs, 1956. , 78, cat. 4 PENA LÓPEZ, M. C. El paisaje español del siglo XIX. Del naturalismo al Impresionismo. Madrid: Universidad Complutense, 1982. , cat. 79
  • ARIAS, E. NAVARRO, J.; RICÓN, W. Jaime Morera i Galicia (1854-1927. Lleida: Museu d'Art Jaume Morera, 1999. 84-955103-6-2, 25
  • NAVARRO, J., [coord.] Els tresors dels museus de Lleida. Lleida: Diari Segre, 2006., 140, 141
  • GUTIÉRREZ, A. NAVARRO, J. Carlos de Haes (1826-1898) al Museu d'Art Jaume Morera. Lleida: Museu d'Art Jaume Morera, 2006. 84-89781-75-3, 49, 49