Dipòsit de la Generalitat de Catalunya. Col·lecció Nacional, 2024
Descripció
Aquesta obra pertany al període en què l’artista realitzava les primeres experimentacions tècniques en l’àmbit del collage. Feia pocs anys que es trobava a Paris i a través d’aquests collages realitzats amb retalls, fotografies o caràcters extrets de diaris, revistes, cartells o “objectes trobats” en llibres o anuncis, Rabascall va començar a parlar en les seves obres - i mercès al material que li oferien aquests mitjans de comunicació - de l'atractiu dels productes de consum, de la fascinació per les armes o la tecnologia, de la pornografia, del "model de vida americà" o de les idees o estereotips imperants referents als homes i les dones. Temes que juntament amb el del poder i posterior manipulació a la qual sotmeten els mitjans de comunicació, els “Mass Media”, seran els temes centrals i objecte d’observació de l’artista al llarg de tota la seva extensa producció. Segons el mateix artista, aquesta és una de les obres importants de la sèrie "Mass Media" (1964) i prefigura la següent etapa, la del treball sobre els mitjans de comunicació de masses que elaborarà a partir dels anys 1970, amb una mirada crítica i a vegades irònica sobre aquest fenomen.
No és casual que Joan Rabascall anomenés i dediqués una de les seves obres a “Jupe” (Faldilla), en un context sòcio-temporal com el que existia al Paris de mitjans dels anys seixanta. Sempre atent a tot allò que revolucionés la societat, i en aquest cas concret la moda, Rabascall no va voler deixar de narrar la revolució que la “minifaldilla” va suposar a la societat occidental. Nascuda pocs anys abans, al 1964 de les mans de la dissenyadora britànica Mary Quant, les seves mides escandalitzaven als sectors més conservadors i es va convertir en un “fetitxe” femení i símbol del seu apoderament. Tanmateix, aquesta vestimenta ha estat vista com a resposta social a determinats esdeveniments de l’època, a través dels quals els joves protestaven i buscaven diferenciar-se dels adults, així com a símbol de les noves llibertats laborals i socials femenines, com podia ser la pastilla anticonceptiva.
Galeria Palmadotze