Una gaviota

307
|
Pla Gallardo, Cecílio
|
1910 - 1914
Tipus d'obra
pintura sobre tela
Material i tècnica
oli sobre tela
Mida
99,5 x 120 cm
Forma d'ingrés
Donació de Jaume Morera, 1915
Descripció
Cap a l'any 1910 l’art de Pla experimenta un notable canvi, tant en la seva concepció, temàtica, color i llum. El luminisme sorollà penetra en la seva pintura, especialment evident en les seves escenes estiuenques elaborades en la platja valenciana de Las Arenas, uns apunts de gran bellesa i lluminositat. En aquest context realitza una sèrie de retrats, generalment fets a l’aire lliure, que recullen els avenços realitzats. Aquest retrat femení mostra, clarament, el rumb que agafa la seva pintura en aquesta època, molt més sensible als requeriments artístics de la llum mediterrània i a un tractament més lliure de les figures. Cecilio Pla retrata una dona asseguda en una cadira a la platja i el mar actua com a fons lluminós de la composició. Com en altres ocasions, juga amb el contrast entre llum i ombra a través d’un gran domini del color, i se serveix del vestit d’època que duu la dona per exaltar els contrastos de llum, el blanc del qual es veu afectat per l’atmosfera groguenca que determina la sorra. Contrast que repeteix en situar el rostre de la dona a contrallum en el vèrtex en el qual conflueixen totes les zones lumíniques del quadre. Jesús Navarro
Llegir més

L'artista (1)

Bibliografia

  • PÉREZ ROJAS, F. J. Cecilio Pla. Madrid: Fundación Cultural Mapfre Vida, 1998. 84-89455-25-2, portada CAMOS, T.; VILA TRÀFACH, I. La llum del mediterrani del naturalisme al noucentisme. Santander: Caja Madrid, 2002. , 99, 131
  • NAVARRO, J., [coord.] Els tresors dels museus de Lleida. Lleida: Diari Segre, 2006., 162, 163
  • DD.AA. Regne i ciutat. València en la seua història. Fundació Caja Madrid, 2007. 978-84-89471-32-0, 380, 593, cat. 231, 379, 593
  • GIL, A., ed. Días de Verano. De Sorolla a Hopper. Madrid: Museo Carmen Thyssen Málaga, 2015. 978-84-941565-3-3, 138, 139