Le manteau bleu

160
|
Gosé Rovira, Xavier
|
c. 1912
Tipus d'obra
dibuix sobre paper
Material i tècnica
conté, gouache i fixador sobre cartolina
Mida
43,3 x 39,3 cm
Forma d'ingrés
Adquisició, 1916
Descripció
L’any 1900 Gosé deixa Barcelona i s’instal·la a París, deixant darrera una etapa estilística definida per realisme dels seus dibuixos de temàtica social. Seguint els pasos d’altres artistes de la seva generació, Gosé cerca noves possibilitats econòmiques i socials per a desenvolupar la seva activitat de dibuixant i il•lustrador en el centre cosmopolita de l’art europeu. Inicialment es decantà per practicar el gènere de les anomenades “espanyolades” —gènere de moda en el París d’inicis del segle XX que tenia per motiu les balladores de flamenc—, la qual cosa li permet encetar les seves col·laboracions amb les revistes satíriques parisenques. Aviat, però, reorientarà la seva mirada cap a les dones de vida alegre, a la protitució, a la seva clientela, en una actitud no exempta de certa denuncia i crítica. Però els seus dibuixos, que parteixen de pressuposits realistes, contràriament als d’altres il·lustradors del moment, no es basen en la deformació, sinó en l’estilització i la síntesi. La assimilació de la composició japonesa en diagonal, l’equilibri entre zones plenes i buides, entre els blancs i els negres, l’economia de colors i un refinament en el traç de les línies van conformant un estil pròpi que l’anirà singularitzant. A partir de 1907, Gosé amb les millors revistes modernistes d’Europa alhora que alterna el seu treball d’il·lustrador amb les presentació de pintures, aquarel·les i dibuixos en exposicions individuals que li procuren gran èxit i reconeixement. A partir d’aquest moment Gosé es dedica a retratar el món del París elegant i frívol, tot abandonant els rastres realistes anterior, a partir d’un estil formalment esteticista i refinat vinculat molt directament al món de la moda femenina del París de la Belle Époque. El seu tema principal és el de la dona elegant que habita en el món del luxe i de la frivolitat, a cavall entre la prostitució encoberta i el món refinat i snob de l’alta societat. Un món que gràcies als seus dibuixos i il·lustracions arribarà a convertir-se ell mateix en un estereotipa través dels seus figurins de modes. En l’obra anomenada "Le manteau bleu" (el mantó bau), Gosé se centra en els cossos de les dues figures femenines, en el seu posat i en els seus vestits, d’unes textures aquarel·lades molt treballades, més que no pas en els seus rostres, absolutament inexpressius i d’una bellesa convencional. El refinat erotisme que planeja en aquesta escena incideix en la imatge popularitzada i, fins i tot, estereotipada d’un món pervers i decadent, no exempt dels prejudicis masculins de finals de segle. Jesús Navarro
Llegir més

L'artista (1)

Bibliografia

  • JARDÍ, E. TRENC BALLESTER, E.; GARCIA, J. M. Xavier Gosé 1876-1915. Barcelona: Fundació Caixa de Pensions, 1984. 84-505-0427-9, cat. 56, 47
  • FONTBONA, F. JIMÉNEZ, M. D.; TRENC, E. Xavier Gosé. El París de la Belle Époque. Madrid: Fundación cultural Mapfre Vida, 1999. 84-89455-31-7, 189, cat. 164, 166
  • LÓPEZ FERNÁNDEZ, M. LITVAK, L.; BOZAL, V. Mujeres pintadas. La imagen de la mujer en España 1890-1914. Madrid: Fundación Cultural Mapfre Vida, 2003. 84-89455-77-5, 260, cat. 87, 261, 289
  • NAVARRO, J., [coord.] Els tresors dels museus de Lleida. Lleida: Diari Segre, 2006., 156, 157
  • NAVARRO GUITART, J. Xavier Gosé y el París elegante. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, 2012. 978-84-15538-16-5, 91
  • MONGAY, C. Xavier Gosé. D'observador de la "Belle époque" a mite Lleidatà. Lleida: Institut d'Estudis Ilerdencs: Diari Segre, 2015. , 46, 85
  • FONDEVILA, M., NAVARRO, J.. Xavier Gosé. Il·lustrador de la Modernitat. Barcelona
  • Lleida: Museu Nacional d'Art de Catalunya, Museu d'Art Jaume Morera, 2015., 160