Nit de lluna

1226
|
Cristòfol Peralba, Leandre
|
1935
Tipus d'obra
assemblage
Material i tècnica
Fust de filar i ou de sargir damunt fusta i en una vitrina
Mida
41,9 x 31,9 x 21,7 cm.
Forma d'ingrés
Donació de Leandre Cristòfol, 1990
Descripció
Altra de les obres més significatives del període 1933-1939 en la trajectòria avantguardista de Leandre Cristòfol és aquest objecte titulat “Nit de lluna”. Aquesta peça és probablement una de les obres que més s’atança a la poètica objectual del surrealisme. El propi Cristòfol ens proporciona una clau per entendre el seu motiu generador, tot i que l’obra assolirà altres significats i consideracions. “Us explicaré com em va sortir una de les primeres obres surrealistes. (...) Va arribar un moment que vaig veure que els perdria [es refereix als seus pares] i vaig pensar que si feia una composició amb un fus d’aquells amb el que filava la mare i un ou de sorgir mitges, tindria amb allò un record de la meva mare (...) Per a mi era un record, i va ser entesa com una obra surrealista. Realment ho és”. L’obra en qüestió delimita un espai objectiu i concret, que actua com a escenari d’un joc entre dos objectes d’ús quotidià deslliurats de la seva funció original, en aquest cas lligats sentimentalment i de manera intiutiva al record de la mare, sobre una superfície de fusta lleugerament combada, que esdevé l’espai imaginari en el qual s’enfronten formes antagòniques definides per la línia corba (l’ou de fer mitja) i la recta (el fust). Un espai que a més a més, a diferència de la replica que elaboraria anys després, es troba dins d’una caixa de fusta semicircular a mode d’urna, que reforça la importància de la il·luminació al contrastar la foscor del fons de la caixa amb la llum exterior que penetra lateralment, tot subratllant el to poètic de l’escenografia. Segurament aquest aspecte, juntament amb el títol que li donà l’artista, aporten un suggeriment de misteri que emfatitzen el to poètic i líric d’aquest objecte. En aquest cas, doncs, no ens trobem davant d’uns materials modelats com el de les seves escultures més organicistes, deutores de les obres de Hans Arp, o a la exploració de les possibilitats expressives de materials o objectes d’ús quotidià o industrials en ésser modificats, sinó en la reutilització d’objectes trobats descontextualitzats que en associar-se d’una determinada manera apunten, no un sentit figuratiu sinó diguem que suggestiu, una sèrie d’afinitats que fan que assoleixin una nova funció com a metàfora poètica. No és aquesta precisament la tendència més significativa de l’obra escultòrica de Leandre Cristòfol, però sí que aquesta es correspon a la seva vessant més vinculada a la poètica surrealista, obsesionada per la producció d’objectes simbòlics. En aquest sentit cal destacar, però que en el cas de Cristòfol no es tracta simplement d’una ordenació formal de materials o objectes sinó que aquesta operació es sotmet als imperatius de la seva intuició sensible. Jesús Navarro
Llegir més

L'artista (1)

Bibliografia

  • "Cristòfol expone sus esculturas en Madrid". Diari Segre [Lleida] (1 juny 1985) BALLABRIGA, J. "Obres de Gosé, Lamolla i Cristòfol viatgen del Morera a Cleveland". Diari Segre [Lleida] (16 setembre 20061997), p. 51. , 55
  • Leandro Cristófol. Lleida: Círculo de Bellas Artes, 1949.
  • Leandro Cristófol. Madrid: Círculo Catalán, 1957.
  • VILADOT, G. Cristòfol. Lleida: Imprenta Mariana, 1964. , cat. 27, 80
  • Surrealismo en España. Barcelona: Galeria Multitud, 1975.
  • CORREDOR-MATHEOS, J. [et al.]. Cristòfol. Madrid: Ediciones Rayuela, 1976. (Cuadernos Guadalimar
  • 13) 84-85253-30-2 LARA PEINADO, F. Leandre Cristòfol, notes de premsa a la seva obra plàstica. Lleida: Institut d'Estudis Ilerdencs, 1977. 84-00-03603-4, 32
  • CORREDOR-MATHEOS, J. [et al.] Cristòfol. Madrid: Ediciones Rayuela, 1978. (Cuadernos Guadalimar
  • 13). 84-85253-30-2, 36 Usquam Revista: [Barcelona]. (1983), núm. 4. , 6
  • COLL, I. [et al.]. Surrealisme a Catalunya 1924-1936. Barcelona: Edicions Polígrafa, 1988. 84-343-0539-9, 159
  • DD.AA. Surrealismo en Cataluña 1934-1936. Del "Amic de les Arts al logicofobismo". Barcelona: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 1988. , 159
  • Leandre Cristòfol. Obres 1933-1980. Barcelona: Fundació Joan Miró, 1989, 16, 82
  • BOZAL, V. GARCIA, J.M.; VILÀ, F. Leandre Cristòfol. Barcelona: Museu d'Art Jaume Morera, 1995. , 80, 213, cat. 49, 52, 81, 213
  • GARCIA, J. M. Leandre Cristòfol. Zaragoza: Ayuntamiento de Zaragoza, 1996. 84-8069-086-0, 18, cat. 1, 19
  • DD.AA.. Lleida i l'edifici del Seminari. 1935-1948. Lleida: Universitat de Lleida, 1996. 84-89727-14-7, 25
  • GUIGON, E. El objeto surrealista. València: IVAM. Institut Valencià d'Art Modern, 1997. 84-482-1589-3, 117
  • BONET, J. M. [et al.]. De Picasso a Dalí. Las raíces de la vanguardia española (1907-1936). Madrid: Sociedad Estatal Lisboa'98, 1998. 84-95152-07-X, 127, 198-199, 266, 267
  • Cosmos. Del Romanticismo a la vanguardia. 1801-2001. Barcelona: Centre de Cultura Contemporània, 1999. , 235
  • BALLABRIGA, J. SÀEZ, A.. "Mor Cristòfol, l'últim surrealista". Diari Segre [Lleida] (20 agost 1998), p. 3-6. , 6, 6
  • ATXAGA, B. [et al.]. Un bosque en obras. Vanguardias en la escultura española en madera. Madrid: Fundación Caja Madrid
  • Museo de Arte Contemporáneo Estevan Vicente, 2000. 84-95321-09-2 / 84-930430-4-4, cat. 24, 137
  • NAVARRO, J., [coord.] Els tresors dels museus de Lleida. Lleida: Diari Segre, 2006., 176, 177
  • ARNALDO, J. [et al.]. L'objecte català a la llum del surrealisme. Barcelona: Museu Nacional d'Art de Catalunya, 2007. 978-84-8043-179-8, 134, cat. 3, 55, 134
  • MENDELSON, J ."Against Logic: The Exposiciò Logicofobista in Catalonia". A: Barcelona and Modernity: Picasso, Gaudí, Miró, Dalí. Cleveland: Cleveland Museum of Art
  • Yale University press, 2007. P. 361-368. 0-300-12106-7, 366, 367
  • GIRALT-MIRACLE, D. NAVARRO, J., eds. Leandre Cristòfol. De l'aire a l'aire. català/ castellà. Lleida: Institut Municipal d'Acció Cultural de Lleida
  • Museo de Arte Contemporáneo Espàñol Patio Herreriano
  • Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2008. 978-84-96855-19-9, 163, cat. 11, 42, 91, 163
  • DEL CAMPO, M. SÀEZ, A. Cristòfol íntim. Lleida: Alfa Zeta Edicions, 2009. (La Porta del Lleó
  • 1) 978-84-937070-7-1, 15
  • GIRALT-MIRACLE, D. NAVARRO, J. Leandre Cristòfol. Metamorfosis de la escultura. Zaragoza: Ibercaja. Obra Social, 2009., cat. 20, 38
  • FERNÁNDEZ APARICIO, C. MOYA, A; ALIX, J. Forma, signo y realidad. Escultura española 1900-1935. Edición Trilingüe. Navarra: Fundación Museo Jorge Oteiza, 2010. 978-84-937858-1-9, 92, 92
  • CABAÑAS, M. GARCIA, L.; NAVARRO, J. Lamolla, mirall d'una època. Madrid: Institut Municipal d'Acció Cultural de Lleida
  • Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2010. 978-84-92827-96-1, 192
  • Jaume Sans (1914-1987). La seducció de les avantguardes, Ca l'Arenas Centre d'Art del Museu de Mataró Ajuntament de Mataró. Direcció de cultura 2017, Artistes, 36, 37
  • BALLABRIGA, J. "Obras surrealistas de Cristòfol junto a piezas de Miró y Dalí en Valencia". Diari Segre [Lleida] (29 mayo 1997), p. 51. , 51
  • IGLESIAS DEL MARQUET, J. "Circuito Cero: Surrealismo en España". Diario de Barcelona [Barcelona] (6 abril 1975)
  • BORRÀS, M.L. "L'Avantguarda". Canigó. [Barcelona] (7 juliol 1979),