Llena Font, Antoni

escultor

BIO

GRAFO

CC BY-SA Amadalvarez, Wikimedia Commons
Naixement
1942
Professió
escultor
Lloc de naixement
Barcelona
Biografia
Antoni Llena és —juntament amb Àngel Jové, Sílvia Gubern, Jordi Galí i Albert Porta (posteriorment conegut com a Zush i EVRU)— un dels pioners de l’art conceptual a Catalunya durant els inicis dels anys seixanta. Obres com ara les Escultures dissecades, l’Estel fugaç, Caspa o la sèrie de fotografies de l’acció realitzada a La Petite Gallerie de l’Alliance Française de Lleida preludien, des de allò que Alexandre Cirici va denominar com a "art pobre", el moviment conceptualista que dominarà bona part dels anys setanta, moment en què Llena renuncia a la pràctica de l’art, en un silenci plàstic que durarà gairebé deu anys, fins a la dècada dels vuitanta, quan comença el seu treball sobre papers monocromàtics retallats en què, progressivament, anirà apareixent el color. Els anys noranta es caracteritzen per una continuació en el concepte de pintar amb materials pobres (paper, pedres, cel·lofana, gomes, etc) als quals sotmet a un procés de manipulació que dóna com a resultat una obra minimalista carregada de contingut poètic. És el moment en què trobem les seves grans sèries, com per exemple Et in Arcadia Ego i Preposicions, i alguns dels projectes d’escultura pública més importants, com ara els que va realitzar l’any 1992 a la Vila Olímpica de Barcelona i l’any 2002 al pati de l’ajuntament d’aquesta ciutat a la Plaça Sant Jaume. Llena és un creador inclassificable, l’obra del qual— poc coneguda en els cercles artístics oficials i difícil d’inserir en l’art que es realitza durant els anys vuitanta i noranta— esdevé crucial per a mostrar una de les trajectòries individuals més interessants i radicals de l’art contemporani a l’Estat Espanyol, hereva de tota la tradició d’investigació plàstica iniciada durant els anys trenta a Catalunya per Miró, Ferrant i Cristòfol. Francesc Gabarrell
Llegir més

Autors Relacionats (2)

Bibliografia

  • "Antoni Llena. Galeria A/34 de Barcelona". Bonart (maig 2012), núm. 151, p. 76.
  • BALSACH, M.J. BOZAL, V.; BOHIGAS, O. [et al.]. Antoni Llena. La pintura com a experiència. Valladolid: Museu d'Art Jaume Morera; Museu Patio Herreriano, 2005. 84-931411-9-4
  • BONITO OLIVA, A. Llena. Barcelona: Galeria Joan Prats, 1991
  • JOVÉ, A.; LLENA, A. "Cartes creuades". Transversal (març 1998), núm. 5, p. 108-112.
  • LLENA, A.; MILLÀ, M. Antoni Llena. Girona: Espais Centre d'Art Contemporani, 1994.
  • MERCADÉ, A. "Antoni Llena. Tecla Sala de l'Hospitalet de Llobregat". Bonart (abril 2011), núm. 138, p. 82-83.
  • PARCERISAS, P. Metafísiques de la fragilitat. De l'avantguarda a l'art conceptual. Lleida: Fundació Vallpalou, 2021. 978-84-09-32980-9
  • PÉREZ-ORAMAS, L.; PIMSTEIN, V.; SUSANNA, A. Antoni Llena. En veu baixa. Barcelona: Fundació Vila Casas, 2021. 978-84-09-28956-1