Rusiñol i Prats, Santiago

pintor

BIO

GRAFO

El arte del teatro. Revista quincenal ilustrada, núm. 13 (1 octubre 1906) Wikimedia Commons (Foto: Kaulak)
Naixement
1861
Defunció
1931
Professió
pintor
Lloc de naixement
Barcelona
Lloc de defunció
Aranjuez, Madrid
Biografia
Santiago Rusiñol i Prats procedia d’una de les famílies de l’alta burgesia industrial catalana. Tanmateix, aviat trencaria amb els preceptes burgesos per apropar-se al món de l’art. Pintor clau en la superació del realisme, però també escriptor, dramaturg, col·leccionista i activista cultural, Santiago Rusiñol es convertiria en el motor del modernisme a Catalunya.Tot i això, l’obra de Rusiñol no va prendre gairebé mai un to social, de denúncia, sinó que va tendir a entendre l’art com a l’adoració absoluta de la bellesa. Així, el jove Rusiñol va exposar les seves primeres obres a la Sala Parés des del 1874. Però tot canviaria després de 1887. Des d’aquell any es va establir per llargues temporades en el París de la Belle Époque, on va viure enmig dels ambients de la bohèmia literària i artística. Van ser set anys d’anades i vingudes de la capital francesa, on va esdevenir assidu de l’Académie de la Palette.A París va establir-se a Montmartre i va convertir-se en inseparable de Ramon Casas, en una etapa en què l’art de tots dos s’assembla força.De tornada a Barcelona, la darrera dècada del segle, es va afirmar com a pintor animador del moviment modernista i va crear el Cau Ferrat de Sitges, on va instal·lar la seva col·lecció de ferros forjats i va celebrar concerts, conferències, tertúlies i alguns dels actes principals de les Festes modernistes. El Cau Ferrat, doncs, va suposar un dels eixos del naixement i difusió d’un nou moviment, el modernisme, que carregava contra el romanticisme decadent i la rutina de la societat burgesa. En definitiva, Rusiñol va convertir-se en el capdavanter, el motor fonamental, d’una bohèmia catalana del tombant de segle. París influeix també en la pintura de Santiago Rusiñol. Allí va conèixer i retratar alguns dels personatges de la bohèmia parisenca de Montmartre. I de retorn a Catalunya els seus quadres enregistren figures, aspectes urbans, paisatges, temes quotidians, escenes de gènere i composicions simbòliques. És a dir, s’introduïa un art nou, trencador, un art que per la seva modernitat va ser designat per la crítica amb el nom de modernisme.De la mateixa manera, Rusiñol també va formar part de les famoses tertúlies de la cerveseria Els Quatre Gats del carrer Montesió de Barcelona regentada per Pere Romeu. Així, Els Quatre Gats, inspirat en Le Chat Noir que havien conegut a París, es va convertir en l’escenari privilegiat de les manifestacions ideològiques de final de segle, un lloc de tertúlia però també una sala d’art alternativa. Per als modernistes era una mena de santuari laic on tenien lloc tot tipus d’activitats artístiques: lectures, concerts, exposicions, concursos literaris, ombres xineses, titelles, etc. Un espai fonamental que consolidaria l’obra dels artistes de la generació més jove.Font: http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/2013/02/01/santiago-rusinol-el-motor-del-modernisme-catala/
Llegir més

Bibliografia

  • BOSCO, R. "Nueva visión de Rusiñol". El periódico del arte (desembre 1997), núm. 6, p. 14. Exposición S. Rusiñol. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 1961.
  • Bonart [Girona] (març 2006), núm. 77.
  • VINYET PANYELLA. Santiago Rusiñol. Paisatges i amistats. Barcelona: Viena Edicions: Diputació de Tarragona, 2007. (Tamarit). 978-84-8330-461-7
  • JIMÉNEZ-BLANCO, M.D. [et al.]. Rusiñol, Monet, Gauguin, Sunyer. El paisaje en la colección Carmen Thyssen. Barcelona: Edicions 62
  • Fundación "La Caixa", 2012. 978-84-9900-065-7