Bilbao Martínez, Gonzalo

pintor

BIO

GRAFO

Ramon Casas. "Retrat de Gonzalo Bilbao". Museu Nacional d'Art de Catalunya. Wikimedia Commons
Naixement
1860
Defunció
1938
Professió
pintor
Lloc de naixement
Sevilla
Lloc de defunció
Madrid
Biografia
Gonzalo Bilbao va ser un pintor sevillà que s'inicià en el dibuix, tot estudiant al mateix temps Dret i Música. Finalitzats els seus estudis el 1880, acompanyà a José Villegas en el seu viatge a Roma, visitant igualment París, Nápols i Venècia. L'any 1885 retorna a Espanya i recorre Sevilla, Toledo i Segòvia, ciutats preferides pels seus pinzells. Cap al 1888 viatjà al Marroc, tractant de captar noves escenografies d’inspiració orientalista, aleshores tant de moda en la pintura espanyola. La seva obra abarca un variat nombre de registres (pintura d'història, mitològica, al·legòrica i religiosa) però allò que el distingí va ser la pintura vinculada al realisme social, en les seves dues variants: el quadre d’escena melodramàtica que triomfava als certàmens oficials de les Exposicions Nacionals de Belles Arts, i el que té com a tema el món laboral del camp, la fàbrica o el taller, no exempt de certs components regionalistes al barrejar el retrat de l’activitat laboral amb un cert folklorisme. Les dues obres paradigmàtiques en aquest sentit són “La siega” (1894), un quadre de gran format, que representa a tot un grups de jornalers del camp segant blat sota un tòrrid sol d’estiu. Juntament amb la temàtica de l’obra s’observa una gran preocupació pel paisatge i per copsar els efectes lumínics d’un sol enlluernador, que l’emparenten amb la pintura de Sorolla. L’altra obra que li procurà un gran èxit social, sobretot en la seva terra natal, és “Las Cigarreras en la fàbrica de tabacos de Sevilla” (1915), on canvia la pintura a l’aire lliure per la d’un gran estudi d’interior que l’emparenta amb algunes realitzacions de Velàzquez. Aquesta obra i les diferents variants que realitzà, sobretot de les cigarreres, el relacionen amb els tipus femenis produits per Ramon Casas, i són un clar exemple de la reapropiació dels temes de la pintura de costums que eleva a la categoría de tipus popular i que el relacionen directament amb el regionalisme pictòric que proliferà al llarg de les primeres dècades del segle XX. Jesús Navarro
Llegir més

Bibliografia

  • BARÓN, J.; REYERO, C. De Goya a Gauguin. El siglo XIX en el Museo de Bellas Artes de Bilbao. Bilbao: Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2008. 978-84-96763
  • PÉREZ CALERO, G. Gonzalo Bilbao. El pintor de las cigarreras. Madrid: Tabacalera, 1989. 84-86938-12-0